SEMA
SHOW 2016
Koncem října jsme vyrazili na téměř měsíční cestu do USA, jejíž cílem byl jednak
50. ročník megaakce SEMA SHOW a následně přejezd USA od západu na východ.
Potřetí jsem zavítal na akci, která nemá ve světě obdoby
a je právem považována za TOP EVENT a MUST SEE z oblasti
všech myslitelných (a někdy I nemyslitelných) aftermarket
úprav automobilů veškerého druhu. Odtud i původní význam
zkratky SEMA – při jejím založení v r. 1963 to byla SPEED
EQUIPMENT MANUFACTURING ASSOCIATION, v r. 1970 byl význam
zkratky změněn na SPECIALTY EQUIPMENT MARKET ASSOCIATION.
Jako vždy se akce konala v Las Vegas v Nevadě. Tam dorážíme
po cestě z Los Angeles, během které jsem uprostřed divočiny
v centrální Kalifornii zakoupil Oldsmobile Dynamic 88 z
roku 1960. Zkušební jízda měla až do Vegas téměř 700 km
a Olds ji slupnul jako malinu, bez zaváhání a navíc standardním
cestovním tempem aut současných.
SEMA začíná vždy v úterý ráno a končí v pátek odpoledne
hromadnou jízdou vystavených krasavců a krasavic. Celý
veletržní areál (Conventional Center) tvořící 4 obří haly
a přiléhající plochy s asfaltovou zónou velikosti cca fotbalového
hřiště, kde během celé akce duní motory, hoří gumy a valí
se dým. Letos se tímto vším zdatně zabývalo několik Mustangů
poslední generace – od čistě tovární verze pro běžné smrtelníky,
přes upravenou okruhovou verzi až k neuvěřitelně hlučnému
driftovacímu speciálu. Řidiči předváděli skvělé kousky
a auta měli totálně pod kontrolou. Kromě toho se vzorku
na pneumatikách úspěšně zbavovalo několik nových Raptorů
a jeden pouštní trophy truck. Musím říci, že nový Raptor
je sice designově moc pěkný, pro mě je však vyloženým zklamáním
to, že původně montované osmiválce s objemem 6,2L byly
nahrazeny pidimotůrkem s prapodivným označením 3,5 V6 Ecotec
dopovaným dvěma turby. Nejenže se tento agregát pod kapotou
trochu ztrácí, ale hlavne hodně divně zní – zvukem připomíná
tak trochu vysavač a vůbec mi k tomu jak agresivně a monstrózně
auto působí vzhledově, nesedí….ale to je otázka vkusu každého
z nás, asi až čas a počty prodaných kusů ukáží, zda to
byl od Fordu krok správným směrem. Musím jen dodat, že
přestože by tento nový motor měl mít větší výkon I kroutící
moment než předešlá V8, celkově na mě tyto nové Raptory,
kterým jejich řidiči dávali opravdu zabrat, působili dost
neohrabaně a ne zrovna svižně, jakoby na ty víc než 3 tuny
na kolech ty motory prostě neměly…uvidíme.
Všechny haly a veškerý přilehlý prostor byly zaplněny k
prasknutí, měl jsem pocit, že akce ja zase o něco větší
a ty 4 dny, co SEMA trvá, jsou tak akorát, aby člověk stihnul
vše projít. Opět vládly naliftované trucky, ze záplavy
upravených Jeepů Wrangler Unlimited Rubicon až přecházely
oči a z množství starých aut upravených ve stylu hot rod,
custom, streed rod, low rider, rat rod, atd…na co si vzpomenete…se
tajil dech….Vše v top kvalitě, je znát, že aby firma nebo
společnost mohla na SEMU přijet vystavovat, musí splnit
hodně přísná kvalitativní kriteria.
Samotná vozidla doplňovalo už tradičně stejně velké množství
výrobců doplňků, technologií, kol a pneumatik. Z velkých
hráčů – tedy Velké trojky – zde má již tradičně expozici
Chrysler/ Mopar, letos přibyl také Ford. Musím řící, že
na tom, jak obří a jak vybavené a čím doplněné tyto expozici
mají nejen velcí hráči, ale I relativně menší firmy a výrobci,
je vidět, jak bohatý tento segment trhu v USA je a o co
dál anebo spíš jinde je oproti zbytku světa. Nebudu se
pouštět do detailních popisů toho, co letošní SEMA show
ukázala, posuďte sami, fotek je k prohlédnutí víc než dost.
Radek Macál
www.specialcars.cz
PS: Sema nejsou jen auta a jiná vozidla, ale zejména zajímaví
lidé z oboru, který stále ukazuje, že život a jeho veškeré
cesty se nemusí řídít jen ekonomií, ergonomíí, efektivitou
atd., ale také prostou radostí, kreativitou, originalitou
a pohodou.
PS2: A SEMA girls jsou také kapitolou samo o sobě – nakonec
cars and girls k sobě odjakživa patří :)