SEMA
                SHOW 2016
                Koncem října jsme vyrazili na téměř měsíční cestu do USA, jejíž cílem byl jednak
50. ročník megaakce SEMA SHOW a následně přejezd USA od západu na východ.
            
                      Potřetí jsem zavítal na akci, která nemá ve světě obdoby
                      a je právem považována za TOP EVENT a MUST SEE z oblasti
                      všech myslitelných (a někdy I nemyslitelných) aftermarket
                      úprav automobilů veškerého druhu. Odtud i původní význam
                      zkratky SEMA – při jejím založení v r. 1963 to byla SPEED
                      EQUIPMENT MANUFACTURING ASSOCIATION, v r. 1970 byl význam
                      zkratky změněn na SPECIALTY EQUIPMENT MARKET ASSOCIATION.
                      Jako vždy se akce konala v Las Vegas v Nevadě. Tam dorážíme
                      po cestě z Los Angeles, během které jsem uprostřed divočiny
                      v centrální Kalifornii zakoupil Oldsmobile Dynamic 88 z
                      roku 1960. Zkušební jízda měla až do Vegas téměř 700 km
                      a Olds ji slupnul jako malinu, bez zaváhání a navíc standardním
                      cestovním tempem aut současných.
                      
                      SEMA začíná vždy v úterý ráno a končí v pátek odpoledne
                      hromadnou jízdou vystavených krasavců a krasavic. Celý
                      veletržní areál (Conventional Center) tvořící 4 obří haly
                      a přiléhající plochy s asfaltovou zónou velikosti cca fotbalového
                      hřiště, kde během celé akce duní motory, hoří gumy a valí
                      se dým. Letos se tímto vším zdatně zabývalo několik Mustangů
                      poslední generace – od čistě tovární verze pro běžné smrtelníky,
                      přes upravenou okruhovou verzi až k neuvěřitelně hlučnému
                      driftovacímu speciálu. Řidiči předváděli skvělé kousky
                      a auta měli totálně pod kontrolou. Kromě toho se vzorku
                      na pneumatikách úspěšně zbavovalo několik nových Raptorů
                      a jeden pouštní trophy truck. Musím říci, že nový Raptor
                      je sice designově moc pěkný, pro mě je však vyloženým zklamáním
                      to, že původně montované osmiválce s objemem 6,2L byly
                      nahrazeny pidimotůrkem s prapodivným označením 3,5 V6 Ecotec
                      dopovaným dvěma turby. Nejenže se tento agregát pod kapotou
                      trochu ztrácí, ale hlavne hodně divně zní – zvukem připomíná
                      tak trochu vysavač a vůbec mi k tomu jak agresivně a monstrózně
                      auto působí vzhledově, nesedí….ale to je otázka vkusu každého
                      z nás, asi až čas a počty prodaných kusů ukáží, zda to
                      byl od Fordu krok správným směrem. Musím jen dodat, že
                      přestože by tento nový motor měl mít větší výkon I kroutící
                      moment než předešlá V8, celkově na mě tyto nové Raptory,
                      kterým jejich řidiči dávali opravdu zabrat, působili dost
                      neohrabaně a ne zrovna svižně, jakoby na ty víc než 3 tuny
                      na kolech ty motory prostě neměly…uvidíme.
                      
                      Všechny haly a veškerý přilehlý prostor byly zaplněny k
                      prasknutí, měl jsem pocit, že akce ja zase o něco větší
                      a ty 4 dny, co SEMA trvá, jsou tak akorát, aby člověk stihnul
                      vše projít. Opět vládly naliftované trucky, ze záplavy
                      upravených Jeepů Wrangler Unlimited Rubicon až přecházely
                      oči a z množství starých aut upravených ve stylu hot rod,
                      custom, streed rod, low rider, rat rod, atd…na co si vzpomenete…se
                      tajil dech….Vše v top kvalitě, je znát, že aby firma nebo
                      společnost mohla na SEMU přijet vystavovat, musí splnit
                      hodně přísná kvalitativní kriteria.
                      
                      Samotná vozidla doplňovalo už tradičně stejně velké množství
                      výrobců doplňků, technologií, kol a pneumatik. Z velkých
                      hráčů – tedy Velké trojky – zde má již tradičně expozici
                      Chrysler/ Mopar, letos přibyl také Ford. Musím řící, že
                      na tom, jak obří a jak vybavené a čím doplněné tyto expozici
                      mají nejen velcí hráči, ale I relativně menší firmy a výrobci,
                      je vidět, jak bohatý tento segment trhu v USA je a o co
                      dál anebo spíš jinde je oproti zbytku světa. Nebudu se
                      pouštět do detailních popisů toho, co letošní SEMA show
                      ukázala, posuďte sami, fotek je k prohlédnutí víc než dost.
                      
                      
Radek Macál
                      www.specialcars.cz
                      
                      PS: Sema nejsou jen auta a jiná vozidla, ale zejména zajímaví
                      lidé z oboru, který stále ukazuje, že život a jeho veškeré
                      cesty se nemusí řídít jen ekonomií, ergonomíí, efektivitou
                      atd., ale také prostou radostí, kreativitou, originalitou
                      a pohodou.
                      
                      PS2: A SEMA girls jsou také kapitolou samo o sobě – nakonec
                      cars and girls k sobě odjakživa patří :)