SEMA
show 2011 a další dvě car shows v USA naživo!
Na konci roku 2011 jsem společně s naším šéfmechanikem Petrem zavítal do Las
Vegas na největší automobilový veletrh z oblasti staveb, přestaveb, úprav a renovací
–SEMA show 2011 ! Navíc jsme se zcela neplánovaně dostali během této návštěvy
USA také na velesraz klasických, hot rod a custom vozidel Goodguys v Charlotte
v Severní Karolíně a o týden později na další akci tentokrát v Miami na Floridě
– Tower shops car show.
"SEMA show je nejvíc!" … ano, takto stručně by se dala tato monstrakce
popsat bez obav z nařčení z přehánění. Nedá mi to alespoň velmi krátce se nezmínit
o historii a funkci této asociace. SEMA totiž není jen název každoročně konané
přehlídky lidské fantazie a umu z oblasti automobilismu, ale je to především
asociace sdružující vice než 6000 společností a značek z celého světa, které
se této problematice věnují. Odtud i původní význam zkratky SEMA – při jejím
založení v r. 1963 to byla SPEED EQUIPMENT MANUFACTURING ASSOCIATION, v r. 1970
byl význam zkratky změněn na SPECIALTY EQUIPMENT MARKET ASSOCIATION. Překladu
jistě netřeba. Mezi zakládajícími členy najdeme taková jména jako Phil WEIAND,
Vic EDELBROCK, Roy RICHTER (CRAGAR), Don ALDERSON(MILODON), Bob SPAR (B&M)
a další…o významu těchto lidí v této branži nelze pochybovat. Váženými členy
komory SEMA byli a dnes jsou např. Jim Ellison (AMERICAN RACING), Vic Edelbrock,
George
Hurst (HURST-Campbell), Caroll Shelby a další, zkrátka co jméno, to
pojem.
V dnešní době tvoří členové SEMA associace roční objem obchodu cca 28-30 miliard
dolarů, což o velikosti tohoto byznysu vypovídá samo o sobě. Tento průmysl dnes
nabízí vše především pro muscle cars, klasické a luxusní vozy, street rody a
hot rody, off road vozidla, SUV a rekreační vozidla, současné a minulé sportovní
vozy, atd. Zkrátka vše zajímavé mimo standardní produkci.
SEMA show je tedy jakási přehlídka toho, co tento business dnes v USA a ve světě
představuje. Celá show trvá 4 dny a funguje jako klasický veletrh pro představení
novinek a navazování kontaktů, ale také jako velmi pohodové setkání lidí z branže
či prostě těch, které auta baví.
SEMA show 2011 se konala na přelomu října a listopadu jako každý rok v Conventional
Center v LAS VEGAS. Počasí je v tuto roční dobu ještě velmi teplé a slunečné
a hlavně poměrně stálé, což je jistě hlavní přínos zejména pro venkovní expozice.
My jsme v rámci této cesty nejprve absolvovali jízdu Fordem Mustang GT 2006 a
Buickem Riviera 1968 z Detroitu přes Cleveland, New York, Charlotte a Atlantu
do Miami , poté následoval lehce problémový přelet do Las Vegas, abychom se po
akci znovu letecky vrátili do Miami na Floridě. Vše ale klaplo, jak bývá zvykem,
problémy se objevují proto, aby se řešily, což byl I případ tohoto tripu.
Do Vegas jsme tedy dorazili na čas v pondělí pozdě večer, ubytovali se v hotelu
Circus Circus a ráno vyrazili vstříc prvnímu dni SEMA show 2011. Profesní akreditace
jsme získali už koncem léta, tato akce veřejnosti totiž přístupná není, kromě
její venkovní části. Samozřejmě na jednu stranu je to škoda, ale kapacita celého
veletržního centra je prostě daná a je každý rok plně využita. Ojedinělou podívanou
byla už jen parkoviště v okolí výstaviště, kde parkovaly trucky, které vystavované
kousky či celé expozice do Vegas přivezly. Co souprava, to unikát, od "malých" pickupů
jako Dodge Ram, Chevy Silverado nebo Ford 350 až po skvěle vyladěné “big trucks”
jako Mack, Freightliner, Kenworth, Peterbuilt či neamerické Volvo. Paráda. Ale
to hlavní samozřejmě nabizely 4 obří haly, venkovní prostory mezi nimi a předváděcí
plocha velikosti cca 100x150m . Tam během obou hlavních výstavních dnů hořely
gumy a valil se dým od racing verze Fordu Mustang s výkonem 650 HP, za jehož
volantem si zjevně užíval Brian Deegan, zakladatel a šéf Metal Mulisha (party
šílenců na dvou a čtyřech kolech) , a také od rallye verze Fordu Fiesta 4x4 s
výkonem podobným, kterého krotil Ken Block. Obě auta toho v přímé stopě moc nenajela,
samozřejmě šlo hlavně o jízdu bokem s patřičným zvukovým a vizuálním doprovodem.
Řidiči měli svoje káry totálně pod kontrolou, od betonového hrazení je často
dělily skutečně jednotky centimetrů a i v poslední den show byla obě akce v perfektním
stavu bez jakéhokoliv šrámu. Hůře na tom byly haldy pneumatik, které jim mechanici
přezouvaly zhruba každých 20 minut! Hodně zajímavé bylo srovnání obou stylů driftingu,
klasické dvoukolky a sportovní čtyřkolky, které často jezdili spolu a pekelně
blízko sebe. Za sebe musím říct , že přestože Fiesta se všemi čtyřmi hrabajícími
koly “šla jak z praku” a na milimetr přesně , kam ji Ken Block posílal, přece
jen preferuju klasickou koncepci a ladnost driftovaného pohybu Mustangu s pohonem
pouze zadních kol.
Veškeré plochy mezi samotnými pavilony byly zaplněny vystavovanými auty, buď
soukromníků nebo menších úpravců a firem, ale nutno říci, že kvalita byla v převážné
většině vždy precizní. Ať už šlo o původní muscle cars, low riders nebo klasiku,
případně o moderní muscle cars, závodní nebo brutálně vyliftované trucky, off
roady , luxusní auta, případně speciály., zkrátka každý si našel ten svůj šálek
čaje. Nemá smysl snažit se popsat veškeré vystavené speciality, fotografie to
vystihnou snad nejlépe. Takže jen heslovitě , nejčastěji upravovaným novodobým
muscle car wars gladiátorem byl Chevrolet Camaro poslední modelové řady, z offroadů
zase Jeep Wrangler Unlimited Rubicon (verze 6x6, pickup s korbou, na zakázku
montovaný diesel Cummins 3,9L se 300 koníky, lifty od běžných 3 až po nesmyslných
12 palců, atd.), co se týče velkých pickupů, tak tady vládl Ford F150 Raptor
(není divu!) , mezi luxusními kočáry Rolls Royce Phantom (co třeba v černém matu
na 24’’kolech?) … Jeden celý pavilion byl věnován doplňkům, příslušenství, nářadí
…zkrátka vychytávkám všeho druhu, další zase jen výrobcům pneumatik a disků.
Samostatnou kapitolou jsou bezpochyby SEMA show girls – auta a krásné dívky se
doplňovaly odjakživa a na této akci dvojnásob. Někdy bylo až komické , jak se
obleženost jednotlivých stánků zvyšovala přímo úměrně s tím, jak se snižovala
oblečenost modelek, které auta či vystavované doplňky prezentovaly . Rozhodně
bylo se na co dívat a jen se potvrdilo to, že SEMA představuje top kvalitu ve
všech směrech. A SEMA show girls je nakonec kapitolou samo o sobě…
více napoví
fotografie…
Výstavní program končil vždy v 18:00, kdy se začíná na Západě stmívat. Evropan
by čekal hromadné stěhování venku vystavených vozů do bezpečí nebo minimálně
neprodyšné utavření celého areálu, americká realita je však jiná. Nejen, že během
dne se přímo mezi stovkami vystavených vozů (a velmi drahých rarit bylo víc než
dost) dalo volně procházet, nahlížet, obdivovat a fotit, auta zůstávala na ploše
i přes noc. Security samozřejmě na místě, ale žádné hordy po zuby ozbrojených
goril, pouze několik normálních chlapíků, co přesně ví , co má dělat a zejména,
jak se chovat k návštěvníkům. Stejně tak během dne jsem neregistroval u nás tak
populární “osahávání” a “opatlávání” vystavených krasavců , o nechtěném či dokonce
záměrném poškrábávání laků či jiném poškozování exponátů nemohla být ani řeč.
Zkrátka všichni byli mezi auty opatrní , přece jen je stále plno věcí, které
se od Amíků můžeme učit. Tak mě napadá, proč si u nás tolik lidí myslí, že když
už se na srazu s nějakým pěkným vozem fotografují, tak si na něho musí sáhnout?!
Zřejmě neznají staré dobré "Jestli budeš svými prsty jezdit po mém autě,
přejedu ti mým autem přes tvé prsty!"… asi by se to mělo občas aplikovat….
Popis SEMA show by mohl zabrat skutečně velmi mnoho prostoru. Ale otázkou je,
jestli to má vůbec smysl. Zkrátka , je to opravdu akce s velkým A, větší koncentraci
kvality a nakonec i kvantity z tohoto oboru na světě nenajdete a tak nechme mluvit
obrázky, ty napoví stejně nejvíc…
Pokud Vám to to jen trošku jde, nenechte si příští ročník ujít, určitě bude zase
o něco větší a zajímavější než ty předešlé, protože SEMA JE FAKT NEJVÍC!
GOODGUYS 2011 – Charlotte, NC
TOWER SHOPS car show 2011, Miami, FL
Při cestě z Detroitu přes New York do Miami na Floridě ( před přeletem do Vegas
na Sema show 2011) jsem se koncem minulého roku nachomýtl spolu s mechanikem
Petrem, který mě na cestě doprovázel , zcela neplánovaně ke dvěma velmi pěkným
classic car shows – tedy akcím týkajících se klasických automobilů.
V Severní Karolíně v blízkosti města Charlotte jsme se po celodenní únavné jízdě
(jeli jsme dvěma vozy, Ford Mustang GT 2006 a Buick Riviera 1968) dostali na
začátku večera do totální dopravní zácpy- A přestože původní plán byl jet zhruba
další 2-3 hodiny, rozhodli jsme se vyjet na nejbližším výjezdu z dálnice a najít
si rovnou hotel. Udělali jsme tak a zamířili ke klasickému americkému modelu
služeb pro motoristy a cestovatele podél dálnic – hotely, benzínky, restaurace
a další potřebné na jednom místě. Vybral jsem vyzkoušenou značku hotelů a zamířil
k němu. Veškerá únava z nás obou spadla, jen jsme zaregistrovali, že parkoviště
před námi vybraným hotelem, ale i všemi ostatními , se doslova blýskají chromem
a parádními laky krásných aut….tedy těch dříve vyrobených. Mezitím jsem zaregistroval
poutač na Goodguys, Charlotte 2011 a hned mi blýsklo …Goodguys je největší sérií
akcí a srazů aut třídy hot rod, street rod, classic a custom. Byl totiž čtvrtek
večer, a tak se valná většina účastníků z celého Východního pobřeží sjížděla
do Charlotte už večer před vypuknutím akce. Narychlo jsme se ubytovali (s notnou
dávkou štěstí, neboť většina hotelů byla beznadějně plná nebo rezervovaná), popadli
foťáky a vyrazili do teplé noci. Popisovat jak skvělou atmosféru krásná auta
na parkovištích před všemi hotely, bary a restauracemi (prostě všude okolo) vytvářela,
asi nemá cenu. Několika slovy – návrat do zlatých časů automobilismu a Ameriky
jako takové – alespoň na chvíli...
Druhý den ráno přišla avizovaná studená fronta. My jsme měli co dohánět, do Miami
ještě víc než 1000 mil, letenky do Vegas rezervované, a tak jsme se aspoň na
zhruba 2 hodiny postavili k jedné z hlavních bran na stadion, kterými auta najížděla
a fotili a fotili a ...
Tower shops car show Miami, FL 2011
Po návratu ze SEMA show v Las Vegas jsme si střihli ještě pravidelné každopáteční
setkání aut u obchodního centra. Tahle akce je skutečně tradiční, byl jsem tady
od roku 2004 nesčetněkrát a je zvláštní, že málokdy registruji stejná auta. Stejná
je ale vždy pohoda, ve které se celá akce koná…