Special Services

 
Úvodní stránka - Profil firmy Fotogalerie Videogalerie Odkazy na výrobce Kontakty Facebook
SPECIAL IMPORT SPECIAL CARS Special Production Funventure Trips FOR SALE - Na prodej
Menu
 
Oldsmobile Dynamic 88 convertible 1965SEMA SHOW 2013
Začátkem listopadu jsem po 3 měsících od poslední návštěvy USA opět seděl v letadle směr Los Angeles , tentokrát však bylo hlavním cílem Las Vegas a hlavně největší a nejvýznamnější veletrh z oblasti ůprav automobilů SEMA SHOW 2013.

Na podzim roku 2011 jsem poprvé zavítal na SEMA show. Byl jsem tak nadšený, že jsem si předsevzal, že pokud ji nebudu schopen navštěvovat v rámci svých cest do USA každoročně, tak určitě aspoň každý druhý rok. V rámci projektu SPECIALCARS.CZ se totiž zabýváme úpravami současných, historických a speciálních vozidel z USA a rozsáhlejší a rozmanitější zdroj inspirace, novinek a kontaktů z této branže na světě opravdu není. Letošni ročník se konal 5.-8. Listopadu 2013, jako každý rok v Las Vegas Convention Center. Zároveň s tímto veletrhem probíhá ve stejném termínu a jen o malý kousek dál (Sands Expo) veletrh AAPEX, který se zabývá především servisní technikou, diagnostikou apod. Společně jsou tyto akce prezentovány jako Automotive Aftermarket Industry Week - tedy jakýsi týden úprav a vylepšování z oblasti automobilového průmyslu (jak je ta angličtina jednoduchá.

Nedá mi to jen krátce se nezmínit o historii této události. SEMA totiž není jen název každoročně konané přehlídky lidské fantazie a umu z oblasti automobilismu, ale je to především asociace sdružující vice než 6000 společností a značek z celého světa, které se této problematice věnují. Odtud i původní význam zkratky SEMA – při jejím založení v r. 1963 to byla SPEED EQUIPMENT MANUFACTURING ASSOCIATION, v r. 1970 byl význam zkratky změněn na SPECIALTY EQUIPMENT MARKET ASSOCIATION. Překladu jistě netřeba. Mezi zakládajícími členy najdeme taková jména jako Phil WEIAND, Vic EDELBROCK, Roy RICHTER (CRAGAR), Don ALDERSON(MILODON), Bob SPAR (B&M) a další…o významu těchto lidí v této branži nelze pochybovat. Váženými členy komory SEMA byli a dnes jsou např. Jim Ellison (AMERICAN RACING), Vic Edelbrock, George Hurst (HURST-Campbell), Caroll Shelby a další, zkrátka co jméno, to pojem.

V dnešní době tvoří členové SEMA associace roční objem obchodu cca 28-30 miliard dolarů, což o velikosti tohoto byznysu vypovídá samo o sobě. Tento průmysl dnes nabízí vše především pro muscle cars, klasické a luxusní vozy, street rody a hot rody, off road vozidla, SUV a rekreační vozidla, současné a minulé sportovní vozy, atd. Zkrátka vše zajímavé mimo standardní produkci.

SEMA show je tedy jakási přehlídka toho, co tento business dnes v USA a ve světě představuje. Celá show trvá 4 dny a funguje jako klasický veletrh pro představení novinek a navazování kontaktů, ale také jako velmi pohodové setkání lidí z branže či prostě těch, které auta a jejich úpravy všemožného druhu baví. Kromě vlastního veletrhu je náplní akce téměř nekončící série přednášek, seminářů, workshopů, oficiálních i méně oficiálních parties atd. Program je tedy skutečně nabitý na maximum – ve dne v noci, přece jen je to v Las Vegas...

Letos jsem vyrazil spolu se šéfem našeho servisu Martinem a kamarádem Tomášem. Po příletu do LA jsme strávili 4 dny na Redondo Beach a poté vyrazili směr Nevada. Z LA je to do Vegas 250 mil, což zabere asi 4 hodiny pohodové jízdy. V půjčovně byla volba jasná, v záplavě 4 a 6 válcových vozítek stál jediný Ford Crown Victoria se správným počtem válců, tedy 8, takže nebylo co řešit. A opět se volba vyplatila. Tohle auto, ať už se značkou Ford nebo Mercury, případně Lincoln Town Car, zkrátka poctivý full size sedan na rámu s motorem 4,6 V8 znám velmi dobře, dovezl jsem jich do ČR celou řadu a taky při cestách po US jsem je sedlal nesčetněkrát. Pohodlná jízda, solidní výkon, dostatek místa, obří kufr, spotřeba 10,5L/100km, co víc může trojice chlápků na cestách potřebovat?

>> SEMA 2013 celé fotogalerie

Profesní akreditace jsme získali už koncem léta, tato akce veřejnosti totiž přístupná není, kromě její venkovní části. Samozřejmě na jednu stranu je to škoda, ale kapacita celého veletržního centra je prostě daná a je každý rok plně využita. Ojedinělou podívanou byla už jen parkoviště v okolí výstaviště, kde parkovaly trucky, které vystavované kousky či celé expozice do Vegas přivezly. Co souprava, to unikát, od "malých" pickupů jako Dodge Ram, Chevy Silverado nebo Ford 350 až po skvěle vyladěné “big trucks” jako Mack, Freightliner, Kenworth, Peterbuilt či neamerické Volvo. Paráda. Ale to hlavní samozřejmě nabizely 4 obří haly (jedna z nich dvoupatrová), venkovní prostory mezi nimi a předváděcí plocha velikosti cca 100x150m . Tam během celé akce hořely gumy a valil se dým od celé řady vice či méně upravených aut. Letos bylo novinkou umístění parádního skoku doprostřed plochy, v podstatě klasické motokrosové lavice nebo chcete-li skateboardového či bike table topu – prostě nájezd a dopad ve stejném úhlu a mezi nimi rovina, v tomto případě asi 18m dlouhá. Takže auta, tedy ta, která to zvládala, se nepohybovala jen po zemi, ale taky vzduchem. Skoku využívaly naplno tovární Fordy Raptor, které vozily zájemce po celou dobu akce. A rozhodně nedělaly svému jménu vůbec ostudu. Raptora znám velmi dobře, dovezli a prodali jsme jich do ČR celou řadu a je to v tuto chvíli opravdu jediný z velkých pickupů, který je vlastně pro takovéto “bláznění” připraven už z výroby. Silný motor (412HP) a skvěle naladěný podvozek s tlumiči Fox Racing prostě fungují bezvadně a řidič si užívá. Tady řádily střídavě dva Raptory v dlouhé verzi, vždy plně obsazené 5 lidmi a řidiči je vůbec nešetřily – prudké starty i brzdění, drifty, skoky (ze začátku opatrnější, ale pak už naplno až do dopadu), ale i burn outs a donuts. Řidiči měli svoje káry totálně pod kontrolou, od betonového hrazení je často dělily skutečně jednotky centimetrů a i v poslední den show byla obě auta v perfektním stavu bez jakéhokoliv šrámu či poškození. Vidět na vlastní oči, co všechno tahle třítunová monstra zvládají aniž by se cokoliv poškodilo či pokazilo mě jen utvrdilo v tom, že Raptor je fakt povedená kára, která v tuto chvíli nemá konkurenci. Jestliže Raptory řádily, pak mě nenapadá příliš slov, jak popsat to, co předváděly dva závodní trophy trucky – tedy speciály pro rychlé pouštní off road závody jako Baja 500 či Baja 1000 rallye. Zejména řidič toho silnějšího opravdu znal možnosti svého speciálu a pohyboval se neustále na jejich hranici , což jeho show dodávalo náboj a energii nevídanou, prostě adrenalin na 4 kolech. Dlouhé skoky za hranici dopadu, vytočený osmiválec, dlouhé a hodně rychlé (a přesné) drifty s množstvím kouře od pneumatik... prostě zážitek… Zpracovávám videosestřih, který bude během prosince umístěn na youtube i naše stránky specialcars.cz a doporučuji všem jeho shlédnutí, bude to mazec!

Kromě létajících off road aut se na ploše předváděly taky hodně ostré Cobry, okruhový a driftovací Ford Mustang. Jak jinak, než naplno a s profíky co umí za volantem. Kromě pneumatik, které se přezouvaly hodně často, nedošla technika ani člověk žádné újmy. Mimochodem, jednu z replik Shelby Cobra od Superformance řídila velmi hezká mladá dáma a vůbec se s ní nemazlila, radost se dívat… na obě.

Veškeré plochy mezi samotnými pavilony byly zaplněny vystavovanými auty, buď soukromníků nebo menších úpravců a firem, ale nutno říci, že kvalita byla v převážné většině vždy precizní. Ať už šlo o původní muscle cars, low riders nebo klasiku, případně o moderní muscle cars, závodní nebo brutálně vyliftované trucky, off roady , luxusní auta, případně speciály., zkrátka každý si našel ten svůj šálek čaje. Nemá smysl snažit se popsat veškeré vystavené speciality, fotografie to vystihnou snad nejlépe. Takže jen heslovitě , nejčastěji upravovaným offroadem byl bezpochyby opět Jeep Wrangler Unlimited Rubicon , co se týče velkých pickupů, tak tady vládl opět Ford F150 SVT Raptor (není divu!) , mezi luxusními supersporty Chevrolet Corvette z poslední generace C7 (je nádherná) a z těch neamerických bylo hodně vidět Lamborghini (růžový lak, khaki mat, nejrůznější fóliové polepy, atd.)…Nejčastěji obouvanými luxusními disky byly modely od kalifornské společnosti Forgiato, která nabízí top kvalitu i design a má mezi úpravci velmi dobrý zvuk. Jeden celý pavilion byl věnován doplňkům, příslušenství, nářadí …zkrátka vychytávkám všeho druhu, další zase jen výrobcům pneumatik a disků. Samostatnou kapitolou jsou bezpochyby SEMA show girls – auta a krásné dívky se doplňovaly odjakživa a na této akci dvojnásob. Někdy bylo až komické , jak se obleženost jednotlivých stánků zvyšovala přímo úměrně s tím, jak se snižovala oblečenost modelek, které auta či vystavované doplňky prezentovaly . Rozhodně bylo se na co dívat a jen se potvrdilo to, že SEMA představuje top kvalitu ve všech směrech. Popsat vše zajímavé by zabralo hodně času a plochy, zmíním se už jen stručně o tom, co mě osobně zaujalo nejvíc, I když ani tady výběr není lehký. Tak tedy, ze světa off roadu - množství upravených Jeepů Wrangler Rubicon bylo neskutečné, v podstatě by zcela jistě zaplnily celou jednu halu a vybrat toho nejzajímavějšího by byl úkol téměř nesplnitelný. Hodně mě zaujaly úpravy expedičních speciálů na bázi dodávky Ford Econoline či přímo terénní obytný vůz na bázi Fordu F350 od společnosti Earth Roamer, ale asi nejvíc mě oslovila nabidka společnosti nabízející reinkarnaci Fordu Bronco z let 1969-76, v podstatě nově postavené Bronco s technikou současnou, ale kabátem stylově historickým. Co se týče silničních aut, pak určitě nová Corvette, která se ještě ani nezabydlela v showroomech dealerů Chevrolet a tady už byla nabízena s nejrůznějšími body wide kity (některé ji rozšiřují až moc na úkor původního designu ). Stejně jako při mé poslední návštěvě byla moc pěkná expozice MOPAR. A vybrat nejhezčí auto ze staré klasiky, většinou ale s novou technikou pod kapotou, je v podstatě nemožné, co kus, to lahůdka. Stánky výrobců kol byly jako obvykle opravdu top expozicemi, hodně zajímavý byl pavilion doplňků pro expedice, kemping a pohyb v přírodě (samo že motorizovaný) . A ještě jedno a asi největší plus pro mě SEMA má…přestože je to obří monstrakce, probíhá celá v klidu a pohodě, nikdo se nikde netlačí, když si chcete něco vyfotit, všichni vám uhnou, prostě je to jinak, než známe z evropských hektických veletrhů plných stresu a spěchu. Prostě Amerika to má jinak i v tomto směru. Tak pokud budete plánovat cestu do US na přelomu října a listopadu, zařadte Sema show v Las Vegas do programu, stojí to za to, v tuto chvíli je to bezpochyby nejvíc z toho, co lze z daného oboru na světě vidět… Já určitě pojedu znovu…

>> SEMA 2013 celé fotogalerie

Radek Macál, www.specialservices.cz, www.specialcars.cz

PS: Z Vegas odjiždíme po 6 dnech plní dojmů a zážitků, menším (na americké poměry) 5 denním tripem přes přehradu Hoover Dam, Grand Canyon (ta podívaná neomrzí asi nikdy), party jezero v poušti Lake Havasu a park Joshua Tree zpět do města andělů …a po dalších 4 dnech sedíme na palubě Airbusu A380 směr starý kontinent… pár fotek z cesty najdete v galerii…

>> SEMA 2013 - pár fotek z cesty
 
Special Import (poslední dovozy)
Special Import (Airstream)
Special Cars (renovace, stavby, přestavby)
US Car Shows
Cars & Fun
US Drag & Street Racing
R.I.P. aneb odpočívej v pokoji!
Funventure Trips
Special Production
line
Evans

Millers

kanystry

Special Cars 2012

Servis

Pozvánka

Wheel Pros

Chrom plameny

Driversweb.cz
 
© 2005 - 2016 Special Services Business
& Friends:
Tattoo Suder & Christy Úvodní stránka   |   Přidat k oblíbeným   |   E-mail
Webdesign a programování Licker.cz  
Tattoo Suder & Christy Cafe Popular