Import
                listopad 2015
“BIG BOY” – KENWORTH K125 cabover 1974 – po vice než půlročním hledání se podařilo
dostat do Čech kus, který odpovídal zadání po všech stránkách a který tak rozšíří
řady velkých trucků na srazech US cars v ČR.
            
                      
KENWORTH
                      K125 cabover 1974 – dieselový agregát Cummins NTA 400 o
                      objemu 855 cui – tedy 14,06 litrů, manuální 13
                      st. převodovka Fuller, výkon 420 HP, double bunk kabina
                      s plnohodnotným spaním pro dvě osoby, najeto přes 700 tisíc
                      mil křížem krážem po Americe. Trvalo vice než půl roku,
                      než se podařilo získat tento kousek, který splňoval zadání
                      objednatele dovozu. Po uzavření obchodu a nezbytných servisních
                      zásazích následovala už jen menší logistická maturita s
                      tím, jak ho dostat do ČR. Truck totiž vzhledem k výšce
                      potřeboval jak v USA, tak na starém kontinentu speciální
                      přepravník s nízkou světlou výškou, aby se vešel do výškových
                      limitů pro přepravu na pozemních komunikacích. Vše se podařilo
                      … z Monmouth v Illinois na přepravníku do Baltimore, odtud
                      Ro-Ro lodí do Hamburgu v Německu a následně opět za tahačem
                      do Hradce Králové, odkud po několika dnech pokračoval Kenworth
                      už po ose do nového domova, kde bude postupně uveden do
                      původní krásy a lesku. Truck je komplet v původním stavu,
                      motor běží hladce (co je to 700 tisíc mil – tedy vice než
                      1milión najetých kilometrů! na agregát o objemu vice než
                      14 litrů ?), stejně tak funguje i manuální převodovka a
                      spolu dokážou vice než šestitunový kolos velmi svižně rozhýbat.
                      Bez návěsu jde za plynem fakticky hodně zostra a rozhodně
                      potrápí na sprintu nejeden současný osobák, o náklaďácích
                      ani nemluvě. Dle použitého převodového poměru (3:30 až
                      4:50 i vice) se maximální rychlost pohybovala až kolem
                      160 km/h! (Tak proto mě tak často v táhlých amerických
                      kopcích od Colorada až po Californii s neuvěřitelnou lehkostí
                      předjíždějí americké trucky i s návěsy ve vice než 75-80
                      mílích za hodinu, tedy kolem 130 km/h :) Zajímavostí jsou
                      kromě celohliníkového rámu také brzděné pouze zadní nápravy
                      (přesto zastavují vůz skvěle) a dle dostupných infomací
                      jde v tuto chvíli o jediný kus tohoto modelu ve verzi double
                      bunk (tedy s prodlouženou kabinou na 108 palců) v Evropě.
                      Tento dovezený kousek má v té době maximální možnou výbavu
                      ozn. jako VIT (very important truck), což zahrnovalo plný
                      počet palubních ukazatelů, obě sedadla na vzduchovém polštáři,
                      plně čalouněný interiér s knoflíky a diamant prošitím,
                      klimatizaci, ovládání topení a rádia z lůžka, dva výfuky,
                      vyhřívaná zrcátka, vzduchové stahování okna u spolujezdce,
                      4 x audio reproduktor, mlhovky, 2x hledáček, 2x pomocný
                      světlomet zezadu na kabině, exhaust brake – motorovou brzdu.
                      Vše příplatková výbava. Ken (jak ho pojmenoval předchozí
                      majitel - dle nápisu na dveřích) byl prodán 18.9.1973 v
                      Los Angeles( California) , později se přesunul na středozápad
                      , kde fungoval do roku 1992 po státech Oklahoma a Lousiana,
                      od roku 1993 měl povolení k pohybu pouze do 50 mil od města
                      Monmouth ve státě Illinois, kde svoji profesionální dráhu
                      ukončil a kde jsem ho koncem roku 2015 zakoupil pro zájemce
                      z ČR. (Pro mě osobně je zajímavou souhrou náhod fakt, že
                      tento truck končil svoji kariéru v roce, kdy já jsem přijel
                      poprvé do USA studovat :) “Ken” záhy po dovozu prošel úspěšně
                      testací historického vozidla a nadcházející sezónu očekává
                      ve svém novém domově, kde se mu postupně dostane původního
                      lesku a krásy.