Import
listopad 2015
“BIG BOY” – KENWORTH K125 cabover 1974 – po vice než půlročním hledání se podařilo
dostat do Čech kus, který odpovídal zadání po všech stránkách a který tak rozšíří
řady velkých trucků na srazech US cars v ČR.
KENWORTH
K125 cabover 1974 – dieselový agregát Cummins NTA 400 o
objemu 855 cui – tedy 14,06 litrů, manuální 13
st. převodovka Fuller, výkon 420 HP, double bunk kabina
s plnohodnotným spaním pro dvě osoby, najeto přes 700 tisíc
mil křížem krážem po Americe. Trvalo vice než půl roku,
než se podařilo získat tento kousek, který splňoval zadání
objednatele dovozu. Po uzavření obchodu a nezbytných servisních
zásazích následovala už jen menší logistická maturita s
tím, jak ho dostat do ČR. Truck totiž vzhledem k výšce
potřeboval jak v USA, tak na starém kontinentu speciální
přepravník s nízkou světlou výškou, aby se vešel do výškových
limitů pro přepravu na pozemních komunikacích. Vše se podařilo
… z Monmouth v Illinois na přepravníku do Baltimore, odtud
Ro-Ro lodí do Hamburgu v Německu a následně opět za tahačem
do Hradce Králové, odkud po několika dnech pokračoval Kenworth
už po ose do nového domova, kde bude postupně uveden do
původní krásy a lesku. Truck je komplet v původním stavu,
motor běží hladce (co je to 700 tisíc mil – tedy vice než
1milión najetých kilometrů! na agregát o objemu vice než
14 litrů ?), stejně tak funguje i manuální převodovka a
spolu dokážou vice než šestitunový kolos velmi svižně rozhýbat.
Bez návěsu jde za plynem fakticky hodně zostra a rozhodně
potrápí na sprintu nejeden současný osobák, o náklaďácích
ani nemluvě. Dle použitého převodového poměru (3:30 až
4:50 i vice) se maximální rychlost pohybovala až kolem
160 km/h! (Tak proto mě tak často v táhlých amerických
kopcích od Colorada až po Californii s neuvěřitelnou lehkostí
předjíždějí americké trucky i s návěsy ve vice než 75-80
mílích za hodinu, tedy kolem 130 km/h :) Zajímavostí jsou
kromě celohliníkového rámu také brzděné pouze zadní nápravy
(přesto zastavují vůz skvěle) a dle dostupných infomací
jde v tuto chvíli o jediný kus tohoto modelu ve verzi double
bunk (tedy s prodlouženou kabinou na 108 palců) v Evropě.
Tento dovezený kousek má v té době maximální možnou výbavu
ozn. jako VIT (very important truck), což zahrnovalo plný
počet palubních ukazatelů, obě sedadla na vzduchovém polštáři,
plně čalouněný interiér s knoflíky a diamant prošitím,
klimatizaci, ovládání topení a rádia z lůžka, dva výfuky,
vyhřívaná zrcátka, vzduchové stahování okna u spolujezdce,
4 x audio reproduktor, mlhovky, 2x hledáček, 2x pomocný
světlomet zezadu na kabině, exhaust brake – motorovou brzdu.
Vše příplatková výbava. Ken (jak ho pojmenoval předchozí
majitel - dle nápisu na dveřích) byl prodán 18.9.1973 v
Los Angeles( California) , později se přesunul na středozápad
, kde fungoval do roku 1992 po státech Oklahoma a Lousiana,
od roku 1993 měl povolení k pohybu pouze do 50 mil od města
Monmouth ve státě Illinois, kde svoji profesionální dráhu
ukončil a kde jsem ho koncem roku 2015 zakoupil pro zájemce
z ČR. (Pro mě osobně je zajímavou souhrou náhod fakt, že
tento truck končil svoji kariéru v roce, kdy já jsem přijel
poprvé do USA studovat :) “Ken” záhy po dovozu prošel úspěšně
testací historického vozidla a nadcházející sezónu očekává
ve svém novém domově, kde se mu postupně dostane původního
lesku a krásy.