THE
GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED 2018
Být
anglickým vévodou přináší i v dnešní době celou řadu výjimečných
příležitostí a příjemností, pokud se tedy nejedná
o zchudlého šlechtice s bankrotem na krku a exekutory za
bránou. V případě lorda Marche - vévody z Richmondu z anglického
hrabství West Sussex na jižním pobřeží Spojeného království
tomu tak rozhodně není a finanční situace jeho rodiny je
více než příznivá. Tak si v roce 1993 po návštěvě motoristického
svátku 500 mil Indianopolis v USA usmyslel, že by na rozlehlém
rodinném panství uspořádal podobnou akci. Ale s tím rozdílem,
že sice půjde o jakési závodění, ale na bázi představení
co nejobsáhlejší podoby auto moto racingu z dob jeho začátků
až po supermoderní přítomnost co nejširší veřejnosti, a
to včetně možnosti poznat zákulisí podobných akcí, tedy
paddocků, zázemí závodních týmů atd. První ročník v r.
1993 navštívilo zhruba 10 000 lidí a byl to úspěch. V posledních
letech se návštěvnost pohybuje kolem 130-150 tisíc během
4 festivalových dnů. Podstatu programu tvoří krátký závod
do vrchu (hill climb) na vybudované závodní trati a o trochu
delší rallye sprint v lesní části panství Goodwood. Ale
o trofeje nejde, spíše o zábavu a skutečnou ukázku toho,
co byl člověk od počátku 20. století až do dnešní doby
schopen postavit na dvě, tři, čtyři i více kol a co s tím
byl a je schopen předvádět za výkony. Samotný závod pak
probíhá v duchu zábavy a radosti ze sportu i technického
pokroku. Letošní 25. ročník se nesl v duchu oslav 70. výročí
značky Porsche a bylo na co koukat. Závodní stroje od roku
zhruba 1908 až po současnost, okruhové speciály, Nascar
i rallye auta, driftovací vozy, historické formule 1 (na
místě byly k vidění originály původně pilotované jmény
jako Nicki Lauda, Ayrton Senna, James Hunt, Jackie Stewart
a další), současné tovární týmy F1 - Ferrari, Red Bull/Aston
Martin, Renault a další a také autonomní formule budoucnosti.
Kromě toho se opakovaně a hlavně v pohybu představila třída
supercars, tedy ta nejdražší superauta soukromých majitelů
jako McLaren, Lotus, Pagani, Ferrari (např. 2X FXX), Porsche,
Aston Martin, Konniggsegg a celá řada skutečných speciálů
vyráběných na zakázku, jejichž jména znají opravdu jen
fajnšmekři. Uznání patří všem majitelům či řidičům, protože
ani tato superdrahá auta vůbec nešetřili a divákům tak
opakovaně předváděli, co tyto klenoty na 4 kolech vlastně
umí. Zázemí festivalu je skutečně obří a organizace absolutně
profesionální, i při tak gigantickém počtu návštěvníků
se člověk až na výjimky nikde netlačil a vždy bylo na co
se dívat. Program navíc doplnili luxusní značky svými stánky
nezvyklých velikostí i designu. Ale běžné vystavovatele
ze standarních autosalónů jste tu nenašli. Stručně řečeno,
zhruba od Mercedesu a BMW nahoru...tedy Porsche, Aston
Martin, Range Rover, Maseratti, Rolls Royce, Bentley, Tesla,
velmi pěkný byl stánek Martini Racing, který v rámci oslav
50. výročí značky představil všechny závodní speciály,
které jezdily v jejich barvách. Na dráze se tedy střidala
auta, motocykly, sajdkáry, formule, superauta atd...to
vše několikrát denně a s jediným cílem - pobavit diváky
i sebe a celou akci si maximálně užít. A skutečně, vidět
během 2 dnů v akci a plném nasazení např. závodní Fiat
z roku 1928 s motorem o objemu 28 litrů, historické burácivé
i současné uječené formule , autonomně - tedy bez řidiče
ovládaný Ford Mustang 1965 a superauta z budoucnosti je
neopakovatelný zážitek a v rámci podobných akcí nemá obdoby.
Třešničkou a překvapením mimo program pak bylo každý den
několikeré vystoupení Rocketmana pilotujícího jeden z prvních
fungujících komerčně dostupných jet-packů, tedy soupravy
proudových turbín pro 1 osobu umožňující létání. Goodwood
festival of speed se tak alespoň pro mě zařadil do kategorie
Top of the Top a Must see a všem milovníkům burácivých
i tichých motorů jeho návštěvu vřele doporučuji. Vstupenky
na Goodwood FOS 2019 budou brzy v prodeji, viz. goodwood.com.